2008. április 2., szerda

Kifordított almás torta

Ez a recept kedves barátomtól van.

A sütiről már régebben mesélt, azóta érdekel. Csak rövid az agyam, fejből ritkán sütök, vagy csak olyat, amit már vagy 500szor készítettem, lásd palacsinta, muffin. Az ilyen egyszerű dolgokat.


De most, a múlt héten került fel a blogjára a recept, én pedig kaptam az alkalmon, és rögtön kipróbáltam. Az eredmény önmagáért beszél: reggel megsütöttem, ebéd után ettünk belőle, aztán elmentem dolgozni. Mire hazaértem, hírmondó sem maradt belőle. Azt hiszem, falánk családdal rendelkezem.


Hozzávalók:

Tészta:
20 dkg liszt
5 dkg porcukor
10 dkg vaj
1 tojássárgája
3-4 ek. víz


Töltelék:
1 kg alma
10 dkg vaj
20 dkg cukor


A tésztához a lisztet beteszem egy tálba, majd megsózom. Én (majdnem) mindenbe teszek sót, jobban kihozza az ízeket – Apa így tanította. Hozzáadom a vajat, a cukrot, a tojássárgáját és a vizet, és jól összekeverem. Gyors, könnyű, kicsit ragadós tészta lesz belőle. Fél órára bevágtam a mélyhűtőbe.


Az almát meghámozzuk, kiszedjük a magházát, és apróra vágjuk. Én keresztben 3 részre vágtam, majd hosszában sok kicsire. Így vékony almacsíkokat kaptam.

A vajat serpenyőben megolvasztottam, majd beleszórtam a cukrot. Mindezt lassú tűzön, de tényleg lassan. A cukor elég kényes. Szóval, mikor a cukor karamellizálódott, gyorsan beleöntöttem az almát. Az pedig a hirtelen változástól levet engedett. Mikor jól átkevertem a cukorral, hogy mindenhol érje, akkor szép csíkos volt a karamell, ahogy kiemeltem a kanalat, húztam vele a karamellcsíkot is. Gyönyörű.

Az almáról a levet el kell főzni. Ez egy jó fél óra volt, eközben gondosan kóstolgattam az almát, milyen fincsi.

Mikor elfőztem a levét, levettem a tűzhelyről, félretettem hűlni.


A tésztát kivettem a hűtőből, majd tortaforma méretűre nyújtottam.

A tortaformát alaposan kivajaztam, majd beleöntöttem az almát. Kicsit beljebb kotortam, mint a tortaforma széle, gondoltam legyen majd pereme a sütinek. A tésztát pedig az almára helyeztem. Szépen rányomogattam, majd megszurkáltam a tetejét.


180 fokos sütőben, 20-25 perc elég neki.


Kapcsos formában sütöttem, így könnyű volt kiszedni. Az oldalát lekapcsoltam, és kifordítottam egy tálcára a tortát. Az forma alja ragaszkodott az almához, így azt kézzel kellett leszednem, de vigyázni, mert az én almám még forró volt. A tészta ugyan kihűlt, alig volt langyos, de az alma remekül tartja a hőt, és a gőz könnyen az arcunkba csaphat. Ami alma a forma aljára ragadt, azt visszakotorásztam a sütire (nem volt sok, még meg is lepődtem ezen).

Vaníliaszószt csináltam hozzá, de szerintem abszolút elhagyható, nem kell hozzá.

Ezt elég egyszerűen megoldottam. Fél csomag vaníliapudingot felfőztem annyi tejjel, amennyi egy egész zacskóhoz kellett volna, némi cukorral édesítettem.


Nagyon finom torta, kicsit időigényes, de azt hiszem, visszatérő vendég lesz nálunk.

1 megjegyzés:

Jutka írta...

Szia, épp ezt a kifordítos almást kerestem :)
Gratulálok a bloghoz, Jutka.